Det har gått för långt

Okej: jag vet att jag har väldigt lätt för att jaga upp mig och irritera mig på orättvisa saker och så (se inlägget om gymkärringen om ni inte förstår vad jag menar), men ibland kan till och med jag tycka att det går för långt.
Många i min klass (inklusive jag själv) har öppet visat sitt missnöje över hur examinationen av c-uppsatsen har gått till. Handledare och examinatorer håller inte alltid med varandra om vad som är rätt och ett arbete som blivit godkänt av en handledare har i nästa stund underkänts av examinatorn. Jag håller med om att det här är helt tokigt. Det måste finnas några slags riktlinjer som alla på skolan ska följa, en plan för hur rättning och examination ska gå till. Där är jag helt med mina klasskompisar.
Vad som däremot stör mig är att vissa när det går dåligt skyller på hela utbildningen och hävdar att de aldrig, aldrig skulle rekommendera den till en annan student. Märkligt tycker jag. Visst har det varit rörigt i vissa kurser, vissa föreläsare är sämre än andra och så vidare men tar ni inte i för hårt i er kritik?
Jag älskade radiokurserna, digital publicering var roligt och till och med tv-kurserna som jag aldrig trodde att jag skulle gilla uppskattades. Jag känner att jag har lärt mig mycket i många kurser och upplever inte alls att helheten har varit hemsk. Det har varit jävligt tufft under de senaste månaderna, men ibland får jag intrycket att folk börjar klaga så fort det blir lite mer än vanligt att göra. Och att de klagar ännu mer om de inte får godkänt.
Jag vill vara tydlig med att jag håller med om att det måste ske förändringar för att programmet ska hålla en god standard, men jag är absolut inte missnöjd med helhetsintrycket. Ska en handledare som inte håller måttet få förvandlas till allas samlade bild av den här utbildningens undermålighet? Jag tycker inte det.
Alla får ha sin åsikt och det här är min.

Tjing

Kommentarer
Postat av: Alex

Bra Johanna! Sitter och är förbannad av precis samma anledning. Tycker att det underminerar hela vår utbildning när folk i offentliga forum skriver ner hela vår utbildning. Möjligheten finns ju att framtida arbetsgivare läser det och väljer att inte anställa någon från Kalmar eftersom utbildningen inte är bra.

2010-01-14 @ 18:16:04
URL: http://terroristchic.blogspot.com
Postat av: Matilda

Mycket bra skrivet! Behövs lite motvikt känner jag till allt det negativa som uttryckts, så himla illa är det ju verkligen inte. Herregud...

2010-01-14 @ 19:03:39
Postat av: Stefanie

Helt rätt skrivet Johanna och håller med Alex och Matilda med. Själv är jag sådan att när något går dåligt blir allt svart. Man ser inga ljusningar. Nu är jag en av de drabbade av denna handledare men åren i Kalmar är det bästa jag gjort. Tänk så mycket roligt vi gjort! Det får bli en svart vecka där allt är fel med vår utbildning men vi kanske ska hålla det i våra huvud och inte på nätet. Det kan ju hittas en dag och drömjobbet försvinner.

2010-01-14 @ 20:28:13
URL: http://stefaniewessberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0