Skärpning Barran!

"Det är ganska hög förortsvarning på trasiga stålbänkar" - Barometern
"Vi tar oss in på en bakgård..." - lokaltidning i Kalmar.
"Tak tas bort, buskage slits upp. Hörnor och hålor som blir tillhåll för pilsnerdrickande unga lyses upp med starka sken." - Barometern
Hur kan man skriva såhär i en tidning?
Idag i skolan har vi pratat om vår föreläsares uppsats om de lokala mediernas framställning av Norrliden. Det var så intressant och samtidigt så fruktansvärt. Det stör mig enormt att man väljer att framställa en särskild statsdel som någon slags djungel och på det sättet nedvärderar de människor som bor där. Skärpning Barran!
Som boende i Norrliden kan jag säga att det är en helt knasig och snedvriden bild som målats upp i medierna. Jag har bott här i två år och trivs jättebra. Lägenheten är stor och rymlig, områdena här utanför är gröna och fina och det är lugnt om nätterna. Här bor många gamla och barnfamiljer och en del studenter. Det är inte kriminellt och inte farligt. Men om man aldrig har varit här utan litar på tidningarnas ord kan jag förstå oron. Ibland är det hemskt att tänka sig vilken makt medierna har och hur tokigt det kan bli om informationen läggs fram på fel sätt. Något att komma ihåg när det är dags att komma ut på arbetsmarknaden så småningom.


Tjing

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0