Hästjobb...

Läste precis i DN att det har utlysts en belöning på sju miljoner kronor till den som kan ge tips (som leder till att stöldgodset återfinns) om helikopterrånet i Västberga. 600 tips har kommit in fram till igår. Sexhundra!
Jag kan inte låta bli att undra om det hade kommit så många tips utan de där lockande miljonerna. Behöver vi verkligen mutas för att vi ska bidra med vår hjälp till en brottsutredning? Tragiskt, tycker jag.
Samtidigt kan det ju vara så att man tänker till en extra gång om man kanske inte bevittnat något ändå när det utlovas pengar, och då får polisen kanske in tips de aldrig kommit över annars. Ja, man kan ju vrida och vända på det hur mycket som helst. Vad tycker du om tipspengar vid brottsutredningar?

En sak är säker - jag är väldigt glad att jag slipper utreda sanningshalten och relevansen i alla de där 600 tipsen. Vilket hästjobb! Som snubben inför OS i Peking som hade som jobb att provsitta varenda stol på varenda arena och rapportera om sikt och bekvämlighet. Okej, inte exakt samma, men det är omfattande jobb iallafall. Så lite samma. Äh, nu svamlar jag bara. Men det är lördag, kraven är rätt låga på mig en dag som denna.

Tjing

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0