Boktips

I sommar har jag ju som bekant inte jobbat en endaste ynka timme (iallafall inte som jag fått betalt för). Dagtid har det då varit lite segt när finvädret inte ville infinna sig och alla jag känner är på jobbet och gör nytta. Då har jag läst böcker. Alla sorters böcker. Bara läst, läst och läst. Helt sjukt. Jag har nog aldrig läst så mycket under en så pass kort period tidigare. Femton böcker på sådär 9-10 veckor. Här har ni min boklista.

Den självkörda radioboken - Mia Lindgren och Mia Olsson
I dina skor - Jane Green
Damernas detektivbyrå - Alexander McCall Smith
Flyga drake - Khaled Hosseini
Tusen strålande solar - Khaled Hosseini
Slumdog millionaire - Vikas Swarup
Den ryske vännen - Kajsa Ingemarsson
Vattenmelonen - Marian Keyes
Jordens smartaste ord - Fredrik Lindström
Små citroner gula - Kajsa Ingemarsson
Lyckans hjul - Kajsa Ingemarsson
Presidentens val - Anne Holt
Grabben i graven bredvid - Katarina Mazetti
Livstid - Liza Marklund
Flicka med pärlörhänge - Tracy Chevalier

Jag har också läst halva Flickan från ovan men den har jag inte hunnit läsa i samma höga tempo.
Vad roligt och härligt det är att läsa romaner igen! När man pluggar på heltid finns liksom inte den där orken och lusten att läsa vanliga böcker efter all tung och trist kurslitteratur. Jag hoppas att den här sommaren har blivit en nytändning för mig på bokläsarfronten.



Ni kanske undra vilka böcker som varit bäst?


Helt klart Khaled Hosseinis böcker Flyga drake och Tusen strålande solar. Fantastiskt levande beskrivningar och vilka livsöden! Väldigt bra böcker kort sagt.
Slumdog millionaire var lika bra som filmen med samma namn, trots att de på många sätt var väldigt olika. Kajsa Ingemarsson har också blivit en liten favorit - väldigt lättlästa böcker, men de inriktar sig nog mest mot kvinnliga läsare (undantaget är Den ryske vännen som passar alla). Har ni tid så läs de här böckerna, ni kommer inte att ångra er.

Tjing
 

Kommentarer
Postat av: Edina

Åh, jag älskar Hosseinis böcker! Rekommenderar du någon annan bok från din lista? :) Puss och kram!

2009-08-25 @ 21:19:57
URL: http://omgedina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0