Idol-utvärdering och julplaner

En värdig idol-vinnare utsågs igår. Kevins vinst påminde lite om året då Markus vann - båda var favoriter som knappt kritiserats alls under säsongen och båda norrlänningar (om man nu kan kalla Kevin för en äkta norrlänning redan). Vinnarlåten fungerade jättebra till Kevins stämma, men Alice gjorde den också väldigt bra. Även där drar jag paralleller till Markus-året; kanske passade vinnarlåten tvåan bättre. Mer tveksamt i år visserligen, men det hade inte känts helt fel om Alice sjungit den. Men det är klart att Kevin skulle vinna - något annat fanns inte på världskartan. Ändå sa de i programmet att det var så jämnt röstmässigt. Det tror jag vad jag vill om.

Vinnarlåten är som vanligt en alldeles för smörig ballad som man kan sjunga med i själv redan efter två rader. Jag fattar inte varför de ska envisas med ballader. Kan de inte överraska något år och göra en lite fartigare låt. Det vore kul om de kunde göra en bra låt också...
Men sedan har vi ju problemet att ettan sällan lyckas lika bra som "resten" av startfältet. Så vilka kommer att lyckas nu då?

Johan Palm.
Det spelar ingen roll vad man tycker om honom, men det är nästan uteslutet att han inte blir framgångsrik. Hur många heltokiga fans som snubben har kan inte skivbolagen blunda för och om det finns en grupp som mer än gärna köper skivor så är det väl skrikande, svimmande fjortisar. Det handlar om charm, inte röst.

Kevin Borg. Han är en vinnare på många sätt redan och svenska folket kommer inte att glömma bort honom. Hans härliga energi och silkeslena röst har smugit sig in i väldigt många hjärtan på ett sätt som inga tidigare idol-vinnare lyckats med.  

Alice Svensson. Annorlunda röst och mycket energi. Skön att lyssna på. Målmedvetenhet är nog viktigt i den här branschen och jag kan tänka mig att hon kommer att terrorisera varenda skivbolag tills någon ger henne ett kontrakt. Hon har mycket kvar att ge.

Anna Bergendahl. Om man letar efter en unik röst så är Anna absolut den rätta. Lidelse och äkta känslor, men hur är det med fansen. Är hon tillräckligt populär för att gå långt?Jag är lite tveksam, men jag skulle gärna höra vad hon skulle kunna göra.

De andra är självklart duktiga, men jag tror att de som åkte ut alldeles för tidigt får det svårt. De har helt enkelt inte tillräckligt många fans. Lycka till iallafall och grattis Kevin.

Nu har jag och Mattias varit nere i stan och jag har hittat en julklapp till min käre far. Julen blir tight hemma, som det alltid blir den tid jag kommer hem. Det blir 6 timmar på bussen till Stockholm på torsdag, fredag morgon blir det flyg till Spanien och solsemester i en vecka. När jag kommer tillbaka bär det av till Sundsvall och pappa och Kattis, sedan tillbaka till Stockholm för nyårsfirande hos Angelica, Andreas och magen. Sedan hem till Kalmar. Och under den här hektiska tiden ska någon form av b-uppsats skrivas. Oj, oj, oj. Men det ska nog gå bra. Sedan kommer ju praktiken i mitten på januari.

Jag har nu fått en liten beskrivning av vad jag kommer att få göra under min praktik på radiosporten. Såhär skrev sportchefen på redaktionen:

"Du kommer iniledningsvis att få jobba med nyheter/reportage mot de
dagliga kortsändningarna och de likaledes dagliga
sportextrasändningarna. Får också efterhand gå bredvid för pröva på
både kvälls- och helgsändningar. Webbtjänstgöring tillkommer!"


Det låter rätt kul va?

Förresten, skriv gärna kommentarer. Det är väldigt roligt att läsa.

Tjing

Kommentarer
Postat av: Lillebror

Kommer inte bli nån riktig jul utan dig iår "/ Hoppas ni får det varmt och skönt i Spanien.

Älskar dig<3

2008-12-16 @ 23:51:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0